Senin, 09 November 2015

Beberapa maklumat lanjut mengenai Sindrom Usus Mudah Rengsa kanak

Beberapa maklumat lanjut mengenai Sindrom Usus Mudah Rengsa kanak

Sindrom Usus Mudah Rengsa adalah gangguan usus berfungsi biasa yang menjejaskan berjuta-juta orang di seluruh dunia termasuk lelaki, wanita dan kanak-kanak. Walaupun keadaan ini lebih kerap ditemui di kalangan wanita berbanding lelaki, ia juga boleh ditemui pada kanak-kanak. Ia biasanya menjelma dengan sakit perut atau rasa tidak selesa, loya dan cirit-birit. Sindrom Usus Mudah Rengsa bukan penyakit mengancam nyawa dan tidak boleh diperlakukan sedemikian - ada langkah-langkah tertentu kanak-kanak boleh mengambil untuk menyembuhkan pada set gejala. Gejala-gejala IBS biasanya berbeza dengan ketara antara penghidap.

IBS boleh disebabkan oleh banyak faktor termasuk tekanan, reaksi kepada sesuatu jenis makanan atau kumpulan makanan, bakteria yang berlebihan di dalam kolon, tekanan, kebimbangan atau kemurungan dan juga cara di mana otak dan saluran gastrousus berkomunikasi atau berinteraksi dengan satu sama lain. Masalah utama dari segi merawat Sindrom Usus Mudah Rengsa adalah dapat menentukan punca yang tepat - IBS boleh dicetuskan oleh banyak jenis makanan atau faktor-faktor lain, dan ini biasanya berbeza-beza. Ini adalah kes apabila ia datang untuk mendiagnosis keadaan kanak.

Apabila ia datang untuk mendiagnosis IBS pada anak anda, anda mungkin melihat bahawa gejala biasanya berubah-ubah. Anda boleh melihat tanda-tanda yang terdapat semula setiap beberapa minggu atau anak anda mungkin juga pergi bulan tanpa masalah tunggal hanya untuk gejala untuk kembali. Sesetengah kanak-kanak masih melaporkan gejala Sindrom Usus Mudah Rengsa sehingga lima tahun selepas diagnosis awal berlaku - ia adalah munasabah untuk menjangkakan bahawa IBS boleh dicetuskan pada anak anda oleh beberapa faktor yang berbeza, dan bukannya hanya satu.

Antara rawatan utama bagi IBS adalah agak mudah untuk bereksperimen dengan, termasuk menghapuskan atau termasuk serat daripada diet anak anda atau menyediakan minyak pudina atau lain-lain ubat semula jadi. Sesetengah ibu bapa juga mendapati hipnosis sebagai satu rawatan berkesan untuk IBS - hipnosis boleh mengajar teknik visualisasi kanak-kanak dan ketenangan anda yang diharapkan akan membantu membersihkan mereka dari mereka Irritable Bowel Syndrome.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar