Senin, 09 November 2015

Mengapa Adakah Probiotik Produk Menjadi lebih dan lebih popular Setiap Hari?

Mengapa Adakah Probiotik Produk Menjadi lebih dan lebih popular Setiap Hari?

Penggunaan probiotik produk telah meningkat secara mendadak dalam tempoh 10 tahun yang lalu, dan untuk sebab yang baik. Ia hanya dalam dekad yang lalu bahawa orang telah menyedari manfaat kesihatan probiotik.

Probiotik perkataan merujuk kepada hidup mikroorganisma yang wujud dalam usus manusia, dan yang boleh diperkenalkan untuk manfaat kesihatan. Yang paling biasa mikroorganisma ini datang daripada bakteria asid laktik atau bifidobakteria. Bakteria asid laktik ditemui pada pertengahan 1800 oleh Louis Pasteur tetapi ia akan mengambil masa yang agak lama sebelum peranan mereka dalam usus manusia telah ditemui.

Peranan bakteria dalam usus pertama kali diperhatikan pada awal abad ke 20 oleh seorang saintis dari Rusia yang dikenali sebagai Eli Metchnikoff. Pemenang hadiah Nobel, beliau mencadangkan bahawa ia akan menjadi mungkin untuk mengubah suai operasi usus dengan cuba untuk menghapuskan mikroorganisma berbahaya dan menggantikannya dengan mikroorganisma lain yang akan menjadi baik untuk kita.

Beliau mengandaikan bahawa kesihatan yang kurang baik dan dalam banyak tertentu punca penuaan boleh disebabkan oleh pelbagai mikrob usus menghasilkan bahan-bahan toksik dalam mangkuk, dan bahan-bahan ini menyebabkan tidak sihat dan gejala penuaan. Beliau mendapati bahawa populasi penduduk di kawasan-kawasan tertentu di Eropah yang telah ditimbulkan susu dalam diet mereka hidup selama, secara purata, lebih lama daripada ramai orang lain, dan dia mengandaikan bahawa susu yang telah diperam mempunyai bentuk bakteria asid laktik di dalamnya, dan bahawa bakteria ini, apabila diambil ke dalam usus, bertanggungjawab bagi umur panjang ini.

Metchnikoff diperkenalkan susu masam diperam dengan borang ini bakteria ke dalam diet dan peningkatan diperhatikan dalam kesihatan, dan ini tidak lama lagi menjadi terkenal. Pakar-pakar perubatan di Paris juga mula menetapkan susu masam untuk pesakit yang mengalami pelbagai masalah kesihatan.

Bekerja selepas yang dilakukan oleh Metchnikoff memberi tumpuan kepada kemungkinan bahawa bakteria baik yang berasal dari usus lebih cenderung untuk menghasilkan kesan yang positif daripada mereka yang tidak, dan ujian telah dijalankan dengan menggunakan bakteria Lactobacillus acidophilus. Beberapa keputusan positif telah diperolehi.

Banyak kerja telah masuk ke dalam dengan menubuh yang strain tertentu bakteria boleh diambil dengan selamat dimasukkan ke dalam usus, akan terus hidup di sana dan yang akan menghasilkan manfaat kesihatan, tetapi kini terdapat bukti yang semakin meningkat bahawa bakteria probiotik, apabila diperkenalkan ke dalam saluran gastrousus, boleh mempunyai berfaedah kesan ke atas kesihatan individu.

Walaupun terdapat bukti faedah kesihatan daripada pengenalan flora yang baik ke dalam usus tidak sepenuhnya jelas mengapa probiotik menghasilkan keputusan yang mereka lakukan. Banyak kerja lagi yang perlu dilakukan untuk sains untuk memahami sepenuhnya bagaimana memperkenalkan bakteria baik dalam usus boleh membantu kesihatan kita. Dan dalam banyak bidang kesihatan terdapat bukti bahawa penggunaan probiotik boleh meningkatkan kesihatan kita, tetapi ini adalah dalam beberapa kes tidak cukup terbukti. Sebagai contoh terdapat bukti bahawa memperkenalkan bakteria baik dalam usus kita boleh mempunyai kesan positif ke atas masalah kesihatan seperti: kanser, menurunkan tekanan darah dan kolesterol, sindrom usus, kolitis dan meningkatkan fungsi imun serta mencegah jangkitan.

Dan ada juga kerja yang perlu dilakukan ke atas dengan menubuh yang strain tertentu bakteria boleh mendapat manfaat yang keadaan kesihatan tertentu.

Tidak syak lagi bahawa kesihatan ramai di antara kita di Barat nampaknya tidak menjadi sebaik ia mempunyai pada masa lalu, lazimnya kerana pemakanan yang tidak sihat dan tahap rendah senaman. Ramai di antara kita mengalami pelbagai penyakit gaya hidup yang juga boleh mendapat manfaat daripada memperkenalkan beberapa bakteria sihat ke dalam diet kita dan ke dalam usus.

Bagaimana untuk melakukannya adalah soalan berikutnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar