Senin, 09 November 2015

Sembelit Asli Menyembuhkan Berkesan Untuk Merawat Sembelit

Sembelit Asli Menyembuhkan Berkesan Untuk Merawat Sembelit

Jika anda kadang-kadang mengalami sembelit, terdapat banyak penawar sembelit semula jadi yang boleh membantu anda mendapatkan bantuan daripada keadaan ini tidak selesa, tidak sihat dan kadang-kadang berbahaya.

Sembelit mungkin tidak topik yang mudah untuk berbincang, tetapi tidak ada rasa malu di dalamnya. Hampir semua orang, dari bayi ke atas, ia akan mengalami isu ini pada satu titik atau yang lain dalam kehidupan mereka. Dan walaupun ia boleh menjadi terlalu mudah untuk mencapai julap kimia keras terdapat banyak yang lemah lembut, cara-cara semula jadi untuk merawat sembelit yang akan anda kembali kepada kekerapan dengan cepat dan selesa tanpa kekejangan yang teruk dan kesan sampingan lain yang penawar sembelit lain boleh membawa bersama mereka.

Penawar terbaik untuk sembelit melibatkan pendekatan holistik terhadap kesihatan penghadaman. Ini bermakna membayar perhatian kepada kedua-dua tahap aktiviti anda dan apa yang anda makan. Kedua-dua aktiviti dan pemakanan boleh memberi kesan yang mendalam kepada bagaimana sistem pencernaan anda berfungsi. Jika anda menjalani gaya hidup yang tidak aktif dan mempunyai diet yang kurang daripada yang cemerlang, penawar sembelit anda mungkin memerlukan perubahan kecil untuk mempunyai kesan. Itu yang berkata, bagaimanapun, untuk kesihatan secara keseluruhan diet yang baik dan gaya hidup aktif sentiasa digalakkan.

Langkah-langkah kecil

Beberapa cara yang paling mudah untuk memerangi sembelit memeluk perubahan pemakanan. Anda tidak perlu benar-benar pulih diet anda; langkah-langkah kecil pada mulanya boleh membuat perbezaan yang besar. Sebagai contoh, menggantikan roti bakar putih pagi anda dengan roti yang tinggi serat. Jika anda bijirin pemakan, bertukar dari pelbagai gula-sarat kepada sesuatu seperti bijirin bran serpih-jenis. Anda mungkin mendapati bahawa itu adalah semua yang diperlukan untuk mendapatkan anda untuk menjadi biasa lagi. Lain-lain penawar sembelit pemakanan termasuk penyebatian diet anda dengan serat di mana sahaja yang anda boleh. Makan perkara seperti prun (atau minuman jus prune), banyak sayur-sayuran berdaun dan sayur-sayuran yang lain, dan buah-buahan. Ingat bahawa pengambilan jus buah-buahan bukan yang berkhasiat sama seperti makan keseluruhan buah-buahan; jus mempunyai serat yang jauh lebih rendah daripada keseluruhan buah-buahan.

Mengelakkan dan merawat sembelit juga mengenai mengelakkan makanan tertentu, di samping meningkatkan pengambilan makanan yang dinyatakan di atas. Menjauhkan diri dari makanan yang diproses, gula, pisang dan keju jika anda mempunyai sembelit kronik. Makanan ini mengikat dan boleh menghalang anda daripada mempunyai pergerakan usus yang biasa.

Dari segi latihan, langkah-langkah kecil boleh membuat perbezaan yang mendalam di sini juga. Jika anda bekerja di meja sepanjang hari, dengan mengambil tangga ke pejabat anda daripada lif. Park sedikit jauh dari pintu daripada yang anda biasa lakukan. Daripada makan makan tengah hari di meja anda, berehat seketika segar udara dan pergi untuk berjalan-jalan. Walaupun 10 minit beberapa kali seminggu boleh membuat perbezaan, terutamanya jika anda biasanya tidak mendapat apa-apa amalan lain. Sebaik sahaja anda bekerja sehingga, anda boleh mula mencari jalan untuk mendapatkan bersenam setiap hari. Bukan sahaja latihan bantuan biasa anda sembelit, anda akan menjadi lebih sihat dan lebih bertenaga secara keseluruhan.

Jika anda cuba semua ini penawar sembelit dan tidak mendapat hasil yang mencukupi, mungkin ada sesuatu yang lebih berlaku, nasihat doktor untuk mengetahui apa isu yang mendasari mungkin supaya ia boleh ditangani.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar