Senin, 09 November 2015

Sebab Untuk Berdengkur

Sebab Untuk Berdengkur

Ramai orang yang terjejas oleh berdengkur. Ia sering lebih kelihatan, tetapi boleh menjadi berbahaya kepada kesihatan seseorang. Terdapat sebab-sebab yang berbeza mengapa orang berdengkur. Yang paling biasa ialah: Apabila rongga hidung tersumbat, tekak dan lidah otot menjadi terlalu santai, lelangit yang panjang lembut atau anak tekak panjang atau tisu tekak besar.

Banyak kali jangkitan sinus boleh menjadi alasan bahawa rongga hidung menjadi terhalang menyebabkan berdengkur, masa yang lain mungkin ada ubah bentuk dalam hidung di mana dinding yang memisahkan perubahan lubang hidung. Kadang-kadang tekak dan lidah otot menjadi terlalu santai menyebabkan mereka runtuh dan jatuh kembali ke dalam saluran udara tekak. Sering kali ini adalah hasil daripada tidur nyenyak, ubat tidur, atau alkohol. Kadang-kadang penuaan juga memainkan peranan di lebih santai tekak dan lidah otot. A lelangit lembut panjang atau anak tekak boleh menyebabkan pembukaan mengecil dari hidung ke tekak yang menyebabkan berdengkur. Tisu tekak besar adalah hasil daripada obesiti tetapi selalunya kanak-kanak masa dengan tonsil besar dan adenoids juga boleh menjadi punca berdengkur.

Orang yang berdengkur secara tetap boleh menjadi berisiko untuk masalah kesihatan yang serius. Salah satu yang paling biasa adalah apnea tidur. Apnea tidur boleh menyebabkan beberapa masalah termasuk: gangguan lama bernafas yang boleh bertahan selama lebih dari 10 saat. Ini biasanya disebabkan oleh tersumbat separa atau lengkap laluan udara. Apnea tidur boleh menyebabkan seseorang itu terjaga dari tidur kerap, dan tidak selalunya jelas. Ia juga boleh menyebabkan tidur yang ringan disebabkan oleh hakikat bahawa orang yang mempunyai obstruktif percubaan apnea tidur untuk tidur ringan untuk menjaga otot tekak tegang untuk membolehkan pernafasan biasa. Apnea tidur boleh membawa kepada tekanan darah tinggi dan pembesaran jantung. Ini boleh meningkatkan peluang serangan jantung dan strok. Orang yang mengalami apnea tidur tidak mendapat malam pengisian tidur dan sering kali mengalami mengantuk pada hari berikutnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar