Senin, 09 November 2015

Perbincangan Of The Philosophy Naturopath Kesihatan

Perbincangan Of The Philosophy Naturopath Kesihatan

Dengan semua dadah sintetik dan falsafah yang merangkumi gejala dan bukannya menggalakkan gaya hidup sihat, pendekatan naturopath semula beberapa kesahihan sejak 1970-an. Pendekatan kepada perubatan menekankan falsafah holistik dan pergantungan pada ubat-ubat herba dan semula jadi. Naturopati memberi sokongan kepada mengekalkan keseimbangan optimum dan kekuatan semula jadi dalam tubuh melalui konsep vitalisme. Ini pengamal perubatan amalan dalam dua disiplin utama, perubatan semula jadi tradisional dan pakar perubatan menggunakan teknik semulajadi, yang penyedia penjagaan disahkan.

Pendekatan ini berasal menurut beberapa dengan Hippocrates, Yunani purba yang dianggap sebagai bapa perubatan. Tetapi versi moden bermula pada abad kesembilan belas dengan pergerakan Nature Cure, yang diperjuangkan menggalakkan kesihatan yang baik melalui diet semula jadi, menjalankan dan mengelakkan penggunaan tembakau, alkohol dan kafein.

Dalam beberapa dekad pertama abad kedua puluh, pandangan ini naturalistik rawatan perubatan mendapat penerimaan di Eropah, Amerika Syarikat, dan Kanada. Tetapi dengan penemuan penisilin dan lain-lain ubat yang dikenali sebagai hairanlah, avenue farmaseutikal menjadi dominan dan populariti perubatan semula jadi merosot. Menjelang tahun 1970-an, orang mula mengambil wajah baru pada sistem penyembuhan alternatif, dan teori ini muncul kembali dari kekaburan.

Seorang doktor jenis ini bergantung kepada penggunaan pemakanan, ubat-ubat herba, pengurangan stres, bersenam dan keupayaan badan untuk memulihkan diri sendiri dan mengekalkan kesihatan selagi segala-galanya wujud dalam keseimbangan yang betul. Pandangan memupuk yang optimum kesejahteraan memberi tumpuan kepada herba semulajadi, makanan keseluruhan dan gaya hidup yang sihat, dan dengan mengenal pasti dan menghapuskan punca-punca penyakit. Sebaliknya, perubatan arus perdana memberi tumpuan kepada penindasan gejala dan penggunaan farmaseutikal.

Doktor perubatan biasa (MDS) yang mengamalkan perubatan barat dan menekankan merawat gejala pesakit kadang-kadang dikenali sebagai doktor allopathic, manakala doktor osteopathic, atau DO, adalah sama, tetapi mengambil pendekatan yang lebih holistik. Pergerakan kesihatan holistik, yang mencetuskan minat yang diperbaharui dalam perubatan semula jadi, berkenaan dengan kepentingan sistem secara keseluruhan dan pergantungan bahagian-bahagiannya.

Holisme melihat semua faktor-faktor individu kesihatan dan pengaruh yang memberi kesan kepada kesihatan orang-orang, termasuk pemakanan, pengaruh alam sekitar, dan kedua-dua senaman dan mengelakkan lebih kerja. Rundingan awal dengan ahli terapi penawar semula jadi mungkin termasuk temu bual mengenai sejarah perubatan orang-orang, pemeriksaan fizikal, perbincangan tentang gaya hidup mereka dan apa-apa yang unik tentang fizikal dan emosi mereka membentuk.

Pengamal itu kemudian boleh menetapkan regimen rawatan berdasarkan ubat, diet dan gaya hidup perubahan herba berasaskan menggalakkan kebolehan semula jadi dalam tubuh pesakit untuk pulih dengan sendirinya. Pendekatan ini adalah salah satu daripada vitalisme, kepercayaan purba dalam kuasa hidup yang vital, percikan nyawa atau jiwa, yang bebas daripada tindak balas biokimia bahawa sains moden menggunakan untuk menilai kesihatan. Oleh kerana falsafah ini, penyembuhan melalui menganalisis dan menyesuaikan tenaga kehidupan orang-orang yang dengan akupunktur, cahaya matahari, udara segar, urut, dan meditasi akan menjadi teknik yang sama.

The naturopath tradisional merupakan salah satu kumpulan utama pengamal, yang menumpukan perhatian kepada kepercayaan asal falsafah ini. Jenis utama yang lain dan juga pakar-pakar perubatan, yang di banyak negara telah disahkan oleh lulus peperiksaan lembaga dan berlesen. Sesetengah pakar perubatan menjalani latihan dalam ubat semula jadi untuk menambah kemahiran mereka. Walaupun orang ramai semakin menerima pendekatan penjagaan kesihatan, masyarakat perubatan menganggap ia tidak lebih daripada sains pseudo.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar